I denne tid sidder mange med ledig tid ved skrivebordet. Møder og netværksarrangementer er aflyst. Måske er der heller ikke helt så mange opgaver, som der plejer at være. Du kan selvfølgelig vælge at holde tidligt fri og nyde forårsvejret – hjemme i haven, naturligvis.
Du kan også vælge at lægge flere kræfter i din markedsføring. Når krisen er ovre skal forretningen jo fortsætte, eksisterende og nye kunder skal vide at din virksomhed står til rådighed. Det kan også være, at du gerne vil have kunder i butikken før krisen er forbi?
Herunder er et par idéer til aktiviteter, som både kan skabe opmærksomhed og omsætning – og som måske bliver forsømt i en ellers travl hverdag.
Fortæl den gode historie
Åbn en hvilken som helst avis eller nyhedshjemmeside – der er ikke andet en krise, panik og dårligdomme at læse om. Det sælger aviser. Til gengæld giver det helt fantastisk omtale, hvis du i denne tid kan fortælle en god historie fra din virksomhed. Det kan være et produkt, som har løst et særligt problem hos en kunde, en ydelse som pludselig er blevet enormt relevant i denne karantænetid, eller noget så blødt som det særlige sammenhold der er intakt på trods af hjemmearbejdspladser og manglende fredagsbar.
Tag fat i lokalavisen og fagmedierne, alt efter hvad der giver mening for dig. Pitch idéen for journalisten og se om ikke der er basis for en historie. Fordi, ser du, journalisterne trænger også til at fortælle om andet end død, ødelæggelse og hjemsendte medarbejdere.
Og lad det så være starten på et godt forhold mellem din virksomhed og de medier, som er relevante for dig. På sigt kan du gøre det til en del af din hverdag at sende en god historie til avisen eller fagmediet nogle gange om året – det er billig markedsføring, som øger kendskabet til din virksomhed.
De gode historier kan du også sagtens bruge på hjemmesiden eller på sociale medier. Det vigtigste er sådan set bare, at du får dem fortalt til et publikum.
Du kan også lave blogindlæg som dette – gode råd og inspiration bliver ofte taget godt imod på LinkedIn og andre kanaler…
Lav whitepapers eller ebøger for at skabe nye leads
Måske sidder du selv stille med en masse faglig viden, der ikke rigtigt får lov at blive udnyttet. Det samme kan gøre sig gældende for dine medarbejdere. Hvorfor ikke udnytte tiden til at lave noget skarpt, sælgende markedsføringsmateriale? Det kan hjælpe med varme leads til nye, spændende kunder.
Et whitepaper er i grove træk en rapport med vigtig viden og indsigt i branchen, produktet og ydelsen. Den kan bestå af faglig information, vigtige data eller måske endda en online beregner af noget specifikt, der giver mening for dine kunder. Læg din viden og faglige stolthed i produktet og tænk på det som en måde at forklare potentielle kunder, at din virksomhed er den førende ekspert på området.
Lav den i PDF-format og byg en kort landing page på din hjemmeside, hvor interesserede kan “bytte” deres mailadresse for en kopi af whitepaperet, ebogen etc. Teknisk kan du lave det i eks. Mailchimp eller hvad du allerede nu bruger til at bygge dine nyhedsbreve.
Next step er nemlig at bygge et automatiseret mailflow, hvor alle som har fået tilsendt dit whitepaper efterfølgende får en række emails med ekstra inspiration og måske et godt tilbud.
Gå hjemmesiden igennem
Ja, det kan være noget så kedeligt, og det er også derfor, du sikkert ikke har gjort det i årevis. Men du sender et kedeligt signal til potentielle kunder, hvis seneste nyhed er fra 2017 … eller de forsøger at kontakte en medarbejder, der forlod virksomheden for et år siden. Eller forsøger at hente et produktark, som af ukendte årsager er forsvundet fra serveren.
Start med forsiden. Ser alting ud som det skal? Er der noget, som med fordel kan udskiftes, friskes op eller tilføjes?
Er der aktuelle nyheder på siden? Det behøver ikke tage lang tid at smide lidt nyheder på.
Hvad med kontaktsiden? Er det på tide at booke en tid til at få lavet nye profilbilleder?
Generelt set er manglende billeder, døde links (dem, som ingen vegne fører) og uaktuelle tekster og produkter en total stemningsdræber for potentielle kunder. Hvis hjemmesiden ser forladt ud, er virksomheden det måske også. Du får næppe chancen for at modbevise dén påstand.
God arbejdslyst – og tøv ikke med at kontakte mig hvis du har brug for sparring eller assistance til at lave noget helt skarpt.